Olemme arvostettu isännöitsijätoimisto. Toimimme aktiivisina kumppaneina sidosryhmiemme kanssa, suuntaamme tulevaisuuteen ja olemme muuntautumiskykyisiä, toimimme laadukkaasti, kustannustehokkaasti, sekä taloudellisesti kannattavasti yhteisten tavoitteiden suuntaisesti, ymmärrämme taloudellisen tuloksen tärkeyden turvallisuutta luovana tekijänä. Palvelemme yksilöllisesti, ammattitaitoisesti ja luotettavasti.
Aito Isännöinti Oy on liike- ja asuinkiinteistöihin erikoistunut palveluyritys, jonka hoidossa kiinteistönne arvo säilyy ja siinä on hyvä asua. Kiinteistön arvon ylläpidossa on avaianasemassa suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen kiinteistönpito. Kiinteistön arvoon vaikuttaa sen kunto, suunnitelmallinen hoito, asumisviihtyvyys sekä asumisalue.
Toimintamme keskeisiä kulmakiviä on elinkaariajattelu, jolloin kaikilla kohteilla on oma aikataulunsa, josta selviää mahdolliset korjaus- tai uusimistarpeet. Suunnitelmallinen isännöinti on pitkän aikavälin toimintaa, jolla rakennuksen käyttöikää voidaa huomattavasti pidentää sekä säästää kustannuksissa. Suunnitelmallisesti suoritetut korjaus- tai kunnostustoimenpiteet takaavat edellisemmat hoitokustannukset kuin pakon edessä toimiminen.
Käytössämme on modernit laitteet ja ohjelmistot. Tämä takaa asiakkaillemme parhaat mahdollisuudet saada tarvitsemansa tiedot yhtiöstään nopeasti ja toivomallaan tavalla.
1. JOHDANTO
Hyvä isännöintitapa kuvaa niitä eettisiä sääntöjä, jotka jokaisen isännöitsijän on täytettävä toimiessaan isännöitsijän tehtävissä. Hyvää isännöintitapaa sovelletaan sekä asuin- että toimitilakiinteistöjen isännöintiin. Isännöitsijän on valvottava, että hyvää isännöintitapaa noudattavat kaikki hänen vastuullaan työskentelevät ja häntä avustavat henkilöt.
2. TOIMINTA ISÄNNÖITSIJÄNÄ
2.1 Käyttäytyminen: Isännöitsijän on käyttäydyttävä rehellisesti ja asiallisesti. Isännöitsijän on vältettävä sellaista käyttäytymistä, joka on isännöitsijän ammatille haitaksi tai saattaa vahingoittaa ammattikunnan yleistä arvostusta.
2.2 Suhde kollegoihin: Isännöitsijän on edistettävä ammattikunnan hyviä keskinäisiä suhteita.
2.3 Riippumattomuus ja tasapuolisuus: Isännöitsijän on harjoitettava ammattiaan itsenäisesti ja asiakkaansa edun mukaisesti. Isännöitsijän on säilytettävä riippumaton asemansa asiakkaansa muihin sopimuskumppaneihin. Isännöitsijän on tiedotettava asiakkaalleen omistussuhteista ja muista yhteyksistään asiakkaansa sopimuskumppaneihin.
Mikäli isännöitsijä, hänen työnantajansa tai samassa omistuksessa oleva yhteisö harjoittaa muuta kuin isännöintiä ja myy näitä palveluja asiakkaalle, on isännöitsijän kiinnitettävä erityistä huomiota asiakkaansa edun valvomiseen. Isännöitsijän on kohdeltava asiakkaitaan tasapuolisesti.
2.4 Tiedottaminen ja mainonta: Isännöitsijän on toiminnastaan tiedottaessaan tai sitä mainostaessaan meneteltävä asiallisesti ja totuudenmukaisesti. Tiedottaminen tai mainonta ei saa antaa virheellistä kuvaa isännöitsijän toiminnan laadusta ja laajuudesta.
2.5 Kilpaileva toiminta: Isännöitsijä ei saa työnantajansa luvatta tehdä toiselle isännöintiyhteisölle työtä tai itse harjoittaa isännöintiä, joka työsuhteessa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona ilmeisesti vahingoittaa työnantajaa. Isännöitsijä ei esimerkiksi työsuhteensa kestäessä saa ryhtyä toimenpiteisiin isännöimiensä asiakaskiinteistöjen sopimusten siirtämiseksi itselleen, toiseen yritykseen tai uudelle työnantajalleen. Isännöitsijöiden työsopimuksiin voidaan sopia työsopimuslain tarkoittama kilpailukieltolauseke.
3. ISÄNNÖITSIJÄN TEHTÄVIEN SUORITTAMINEN
3.1 Suoritettavat tehtävät: Isännöitsijän on hoidettava asiakaskiinteistöjensä juokseva hallinto, lainsäädännössä toimitusjohtajalle ja isännöitsijällä määrätyt tehtävät sekä muut asiakkaan kanssa sovitut tehtävät. Toimeksiannosta sovitaan kirjallisesti hyödyntäen alan yleisiä sopimusmalleja ja yleisiä sopimusehtoja. Toimeksiannossa on pyrittävä toiminnan tavoitteellisuuteen.
3.2 Noudatettavat säädökset, määräykset ja ohjeet: Isännöitsijän on noudatettava lakeja ja asetuksia sekä viranomaisten antamia määräyksiä. Isännöitsijän on valvottava, että myös asiakkaan muut sopimuskumppanit noudattavat lainsäädäntöä ja viranomaisten määräyksiä. Isännöitsijän on noudatettava asiakasyhtiön yhtiöjärjestyksen määräyksiä, yhtiökokouksen ja hallituksen antamia ohjeita sekä asiakkaidensa muuten antamia ohjeita.
3.3 Isännöitsijän oikeudellinen asema: Isännöitsijän on tunnettava oikeutensa, velvollisuutensa ja vastuunsa asiakasyhtiönsä toimitusjohtajana. Isännöitsijä edustaa asiakasyhtiötä juoksevaan hallintoon kuuluvien tehtävien hoitamisessa ja tehtävissä, jotka ovat asiakasyhtiön hallituksen erikseen antamia. Isännöitsijätoimistoissa isännöitsijän on ohjattava ja valvottava toimistohenkilökunnan työtä ja huolehdittava siitä, että henkilökunta noudattaa hyvää isännöintitapaa.
3.4 Asiantuntijoiden käyttäminen: Isännöitsijän on tarvittaessa käytettävä asiantuntijaa.
3.5 TEHTÄVIEN SUORITUSTAPA
3.5.1 Ripeys ja huolellisuus: Tehtävien suunnittelussa ja päätösten täytäntöönpanossa isännöitsijän on oltava huolellinen ja pantava päätökset täytäntöön ilman aiheetonta viivytystä.
3.5.2 Toimitilat ja työvälineet: Isännöitsijällä on oltava kiinteä toimipaikka, josta hän harjoittaa ammattiaan. Isännöitsijän toimitilojen ja teknisten työvälineiden on oltava asialliset ja isännöintitoimintaan soveltuvat.
3.5.3 Asiakkaalle tiedottaminen ja raportointi: Isännöitsijän on tiedotettava asiakkaalleen toiminnallisesti tai taloudellisesti merkittävistä isännöintiin liittyvistä asioista. Tiedottamisesta ja raportoinnista on sovittava isännöintisopimuksessa. Isännöitsijän on ilman aiheetonta viivytystä vastattava saamiinsa kirjeisiin ja tiedusteluihin. Isännöitsijän on huolehdittava siitä, että kiinteistön käyttäjille tiedotetaan järkevästä ja taloudellisesta kiinteistön käytöstä.
3.5.4 Taloudellisuus: Isännöitsijän on otettava toiminnassaan huomioon asiakaskiinteistöjensä elinkaariedullisuus.
3.5.5 Asiakkaan varojen ja arvopapereiden säilyttäminen: Isännöitsijän on pidettävä haltuunsa uskotut asiakkaan varat erillään muiden asiakkaiden varoista. Isännöitsijän on pyydettäessä annettava tilityslaskelma varojen käytöstä asiakkaalle. Asiakkaan varoja ja arvopapereita on säilytettävä huolellisesti ja turvallisesti.
3.5.6 Asiakirjojen säilyttäminen: Isännöitsijän on säilytettävä asiakkaansa lukuun asiakirjat huolellisesti ja vähintään laissa säädetyn ajan. Asiakirjojen hävittämisestä sovitaan etukäteen asiakkaan kanssa.
3.5.7 Suhtautuminen asiakaskiinteistön käyttäjiin: Isännöitsijän on tehtävissään suhtauduttava oma-aloitteisesti ja palveluhenkisesti asiakkaisiinsa. Hänen on perehdyttävä hoitamaansa kiinteistöön ja ylläpidettävä vuorovaikutusta kiinteistönkäyttäjien kanssa.
3.5.8 Isännöinnin vaihtuminen: Isännöinnin vaihtumisen yhteydessä luovutetaan viivytyksettä asiakkaan asiapaperit ja laaditaan vähintään maksuperusteinen välitilinpäätös. Jos isännöintisopimus päättyy tilikauden vaihtuessa, laaditaan tilinpäätös. Tilinpäätöksen laatiminen kuuluu isännöintipalkkioon, jollei muuta ole sovittu.
4. PALKKIO
Palkkion on oltava kohtuullinen ja oikeassa suhteessa tehtävän laajuuteen ja laatuun. Palkkio on kohtuullinen, kun sen perusteella isännöitsijä voi asianmukaisesti suoriutua kaikista sopimuksen mukaisista tehtävistä. Palkkiosta ja sen tarkistusmenettelystä sovitaan etukäteen.
5. VAITIOLOVELVOLLISUUS
Isännöitsijä ei saa ilmaista ulkopuolisille asioita ja tietoja, jotka on saatu isännöintitehtäviä suoritettaessa, ellei laki siihen velvoita tai asiakas anna siihen lupaa. Annetuista tiedoista on kerrottava asiakkaalle. Isännöitsijä ei saa käyttää tietoja omaksi edukseen eikä ulkopuolisten hyödyksi tai vahingoksi. Työsuhteessa oleva isännöitsijä on vaitiolovelvollinen liike- ja ammattisalaisuuksista työsopimuslain mukaisesti.
6. AMMATTITAIDON YLLÄPITÄMINEN JA KEHITTÄMINEN
6.1 Alan tutkimus- ja julkaisutoiminnan seuraaminen: Isännöitsijän on ylläpitääkseen ja kehittääkseen ammatillisia ja yhteiskunnallisia tietojaan ja osaamistaan seurattava alan tutkimus- ja julkaisutoimintaa.
6.2 Osallistuminen alan koulutukseen: Isännöitsijän on osallistuttava alan koulutukseen ammattitaitonsa ja osaamisensa ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
6.3. Osallistuminen alan järjestötoimintaan: Isännöitsijän tulisi osallistua alan järjestöjen toimintaan seuratakseen alan muutosta ja vaikuttaakseen isännöinnin kehittämiseen.
7. TIEDOTTAMINEN HYVÄSTÄ ISÄNNÖINTITAVASTA
Isännöitsijän on liitettävä hyvää isännöintitapaa koskevat ohjeet asiakkaidensa kanssa tekemiin sopimuksiin. Isännöitsijän on tiedotettava hyvästä isännöintitavasta henkilökunnalleen ja asiakkailleen.
1. HALLINNOLLISET TEHTÄVÄT
1.1 Kokoukset
Hallituksen kokoukset
Yhtiökokoukset
Asukaskokoukset
Muut kokoukset
1.2 Kiinteistön sopimusasiat
1.3 Johtaminen ja valvonta
1.4 Kiinteistön työntekijöiden työsuhdeasiat
1.5 Ilmoitusvelvollisuudet
1.6 Muut hallinnolliset tehtävät
2. KIINTEISTÖN TALOUSHALLINTOON LIITTYVÄT TEHTÄVÄT
2.1 Talous-, vero- ja toimintasuunnittelu
2.2 Talousarvio ja seuranta
2.3 Rahaliikenne
2.4 Kirjanpito ja tilinpäätös
3. KIINTEISTÖN TEKNISEN JA TOIMINNALLISEN KUNNON YLLÄPITÄMISEEN LIITTYVÄT TEHTÄVÄT
3.1 Ylläpitotaso ja huoltokirja
3.2 Kiinteistönhoitotehtävien järjestäminen
3.3 Kunnossapidon suunnittelu ja seuranta
3.4 Korjaus- ja perusparannushankkeet
Koko hanketta koskevat tehtävät
Esiselvityksen teettäminen
Konsulttien kilpailuttaminen
Urakkakilpailut ja sopimukset
Työn toteutus ja valvonta
Urakan vastaanotto, takuu- ja vastuuaika
Aito Isännöinti Oy
Ahventie 4 A 19 (Ahti Business Park)
02170 Espoo
Aukioloajat:
Ma-To: 8-16
Pe: 8-13
Sivutoimisto (asiointi erikseen sovittuna)
Punavuorenkatu 22 LH 4
00150 Helsinki
Asiakaspalvelu
aitoisannointi@aitoisannointi.fi
010 440 6410
Created by Myyntimaatio | Tietosuojaseloste
Aito Isännöinti Oy
Ahventie 4 A 19 (Ahti Business Park)
02170 Espoo
Aukioloajat:
Ma-To: 9-15
Pe: 9-13
Sivutoimisto (asiointi erikseen sovittuna)
Punavuorenkatu 22 LH 4
00150 Helsinki
Asiakaspalvelu
aitoisannointi@aitoisannointi.fi
010 440 6410
Created by Myyntimaatio | Tietosuojaseloste